Subjektivní recenze hlavně metalových alb

Dvě stejné písně na jednom albu

24. března 2012 v 11:36 |  Teorie poslechu
Poprvé v historii svého Poslechového deníku se zde nebudu věnovat subjektivní recenzi konkrétního alba, ale takzvané Teorii poslechu, což je termín, který jsem sám vymyslel. Budu psát o jevech s hudbou souvisejícím a to tentokrát konkrétně situacích, kdy interpret zařadí jedinou skladbu na jediné album vícekrát. A proč by to dělal?


Čím víc člověk píseň poslouchá, tím víc se mu začíná líbit a to až do chvíle, kdy se mu ohraje. Proto nikdo nemůže žádnou skladbu hodnotit na první poslech (kromě popu, tam se to může). Lidé si k písničkám budují vztah. Čím je skladba chytlavější, jednodušší a kratší, tím dřív se člověku zalíbí a pak také ohraje. Její cesta je tedy také kratší. Existují také výjimky, tedy napoprvé naprosto extrémně působivé songy, jejichž efekt se ale vytratí během několika přehrátí (např. Cradle of filth - Satanic mantra, Venus in fear; Ion at an - Druhý příchod). Ty samé vtipné písně od Morčat na útěku nás také po nějaké době přestanou rozesmívat.

Existuje mnoho metod, jak z potenciálního hitu udělat hit skutečný. Správně ji napíšou (je krátká, jednoduchá, chytlavá, opakující se...), dají někde mezi první písně na albu, natočí k ní klip, vydají singl, hrají ji kde můžou, poskytují ji rádiím... Jedním z méně známých způsobů je i umístit ji na jedno album vícekrát. Člověk ji tak hned při prvním poslechu slyší dvakrát, při druhém už čtyřikrát. Kdyby na to mít song rád stačilo jen mockrát ho slyšet, vyhrála by nad ostatními na celé čáře. Sice to tak úplně není, ale je to jedna z příčin. A že to v reálu nikdo nedělá? Ale dělá.

Měl jsem magnetofonovou kazetu alba Thrash od Alice Cooper, kde první i poslední písní byla jedna a ta samá - Poison. Napoprvé jsem si toho ani nevšiml, jen mi ta poslední přišla povědomá.

Na Nymphetamine od Cradle of filth je samotná skladba Nymphetamine dvakrát, jednou v plné a jednou v zkrácené komerčnější verzi. Ti samí Cradle of filth na EP From the cradle of enslave předělali starý song Funeral od Carpathia ze staršího Dush... and her embrance a jejich album Bitter Suites to Succubi obsahuje několik znovu nahraných songů z alba The Principle Of Evil Made Flesh.

Bring me the horizon po albu Suicide season vydali ještě Suicide season Cut up obsahující remixy písní. To samé udělali Linkin park - vydali remixy Hybrid theory jako Reanimation a předělávky songů z alba Meteora jako Collision Cours.

Na Alibaba a 40 kratkych songu od Horkýže slíže je ve dvou verzích Banda tupých hlav, jednou z elektrickou kytarou a podruhé tišeji s basou. Také je tam dechová verze již dříve vydané písně Malá Žužu a písně Vlčko tlčko, Vlčko tlčko 2 a Vlčko tlčko 3, kde první dvě jsou stejná a třetí se mírně liší textem. Na jejich prvním albu V rámci oného je první stopou Horí ti maštal a poslední její cenzurovaná verze s vypípanými vulgaritami. Festival Chorobná, rovněž od Horkýže slíže obsahuje dvakrát song Lístok na Mars, znova jednou podaný měkčeji a podruhé tvrději.

Na krátkohrající desce Your face down now od Hopes die last je skladba Call me sick boy, která mírně předělaná vyšla i na následujícím albu Six years home. Rovněž píseň Thans for coming má akustickou verzi,i když ta není přímo na albu.

Když jsme u akustických verzích, nejsou samozřejmě vynálezem Hopes die last. Na bonusový disk k sólovému albu Serje Tankiana nazvaného Elect the dead se dostaly akustické verze písní Empty walls a Feed us.

Sehnsuch nahraný skupinou Rammstein obsahuje hity Du hast a Engel, v některých jiných verzích i jejich anglické verze You hate a Angel. Další verze tohoto alba obsahují například novou verzi známé Du riecht so gut vydané na předchozí placce Herzeleid a předělávku Stripped vydanou samostatně na vlastním singlu. Na singlu Ohne dich vyšla beta verze tohoto songu. Na bonusovém disku k albu Liebe ist fur alle da vyšla orchestriální verze písně Roter sand a velice podobná písnička Lies.

To vše vyjmenovávám jen z paměti na základě svých vlastních poslechů. Rovněž všechny remixy, covery cizích písní, předělávky těch vlastních, vydané živáky i jakékoli jiné verze plní stejný účel. Jistě, záměrem kapel je často něco úplně jiného, ale funguje to tak.

To, že je song trochu upravený pak člověka motivuje k poslechu mnohem víc, než když ví, že je úplně stejný. Pokud si totiž album stáhne například do mp3 přehrávače, nebude v něm asi v rámci úspory místa zbytečně dva totožné tracky tolerovat. Také pokud se posluchači song už začíná mírně ohrávat, může ho chvíli bavit čerstvý zvuk předělávky.
 

Buď první, kdo ohodnotí tento článek.

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama